ApC_Estratègia general de campanya

ApC va decidir implementar una campanya de candidat fortament recolzada en la personalitat del seu líder, Eusebi Nomen, que donés continuïtat a l’oposició que havia mantingut durant la breu legislatura anterior. Així ho van planificar, explica Massa, sabent que “la ciutadania identifica el partit amb el candidat (…) que ha estat qui ha portat la veu cantant, un dels polítics més mediàtics i qui més titulars ha acaparat”. La campanya, doncs, va ser una extensió del posicionament adoptat durant la legislatura, a saber, “l’únic que deia les coses pel seu nom, que no actua supeditat a cap mandat superior, que treballa de valent, que controla i impulsa l’acció de Govern i que demostra una tolerància zero cap al tràfic d’influències i la corrupció,” afirma la responsable de comunicació.

En general, ApC ha tractat de situar-se com a contrapès (frontisa), de recordar els votants que donaria la cara per a cadascun d’ells si tornaven a dipositar la seva confiança en la coalició. Ho va fer abusant del personalisme del líder, amb missatges excessivament tècnics i econòmics, en el seu to erudit habitual, incorporant dures crítiques al PS i recorrent sovint al missatge de la por als canvis (l’amenaça del nou model fiscal, d’una assimilació amb la UE, etc.). Va desplegar una campanya enfocada bàsicament cap als sectors tradicionals de l’economia andorrana que havien vist reduïts els seus marges de benefici els darrers anys. Encara que va donar menys resultat que el 2009, sí que va aconseguir importants percentatges de vot a parròquies com ara Ordino i Sant Julià. En l’intent de conquerir un territori propi com a alternativa útil, Nomen va tractar de desmarcar-se de PS i DA i el primer dia de campanya va proclamar que no tornaria a recolzar amb el seu vot al candidat socialdemòcrata per investir- lo cap de Govern sota cap circumstància.

La seva estratègia partia amb un error de base que o no es va detectar, o no es va afrontar de manera adequada ja que per tornar a ser una opció útil es feia necessari un reposicionament profund del seu líder com a alternativa creïble i més moderada en les formes. No era suficient amb mantenir intacta la línia que dos anys abans l’havia dut a donar la campanada. L’equip va oblidar reorientar la figura de Nomen com a “heroi” cap a un “home encantador” que conectés més amb els problemes del carrer, allunyant-se dels tecnicismes i la pedanteria que li han criticat els líders d’opinió, i sobretot, que es desvinculés de la imatge de bloqueig i crispació que havien acompanyat la seva tasca al Consell General durant tota la legislatura anterior. En aquesta direcció no es va observar, erròniament, cap moviment en tota la campanya. Els líders d’opinió entrevistats comparteixen les mateixes impressions. La responsable d’informatius de Cadena Pirenaica, Noemí Rodríguez, destaca el seu “discurs erràtic” i “l’absència d’equip, focalitzat excessivament en el líder”. Nomen “no va saber refer una imatge suficientment positiva davant el desgast al que havia estat sotmés” resumeix el politòleg Univers Bertrana. El director de l’ANA Albert Roig, per la seva banda, destaca la “fredor” d’una campanya “sense visualització del recolzament ciutadà” al candidat, mentre que el cap de política del Diari d’Andorra creu que no va tenir el mateix impacte que el 2009 perquè “li va faltar el suport financer” i perquè la societat el considerava “directament corresponsable” del bloqueig polític del país. Per a Iago Andreu, cap de redacció d’El Periòdic, Nomen no va saber treure’s de damunt dues etiquetes: “la xacra de ser andorrà naturalitzat [nacionalitzat] que encara és un problema entre l’electorat més conservador, i la imatge de crispació i de política-espectacle que arrossegava” després de dos complicats anys al Consell General. El més positiu, però, va ser la “independència i llibertat” que dóna a l’hora de fer propostes “el saber que no guanyarà i no haurà de posar-les en pràctica”, conclou Andreu. Tots els líders d’opinió el consideren un experimentat “venedor de fum” a qui ja “no creu ningú.”

Anàlisi d’imatge d’Eusebi Nomen Ι Història d’Andorra pel Canvi

Tornar a “L’anada a menys” campanya d’ApC (→)