DA_Eines 2.0

twitter DA

Imatge de capçalera del Twitter de DA (capturada al desembre 2011).

Veure tots els Tweets publicats al perfil de DA durant la campanya (→)

El director de la campanya demòcrata, Estanislau Sangrà, reconeix que se li va donar una gran importància a l’estratègia 2.0 però sent conscients que “no seria encara un canal tan decisiu com els tradicionals”. Malgrat les cauteles, DA hi va apostar decididament i va posar en marxa el primer intent seriós i orquestat al país de fer campanya aprofitant les possibilitats específiques que ofereixen les noves tecnologies. Va estar present de manera activa a les xarxes socials més populars, va mantenir al dia una completa pàgina web corporativa i va incorporar a l’estratègia digital algunes eines tradicionals modernitzant-les, com ara el porta a porta. L’estratègia, explica Sangrà, va consistir a “donar extensió i continuïtat al to positiu i de propostes de tota la campanya, interactuar amb els ciutadans en temps real, donar respostes basades en el programa electoral de DA i ser capaços de no entrar en les provocacions que alguns internautes pretenien”.

web DA

Captura de pantalla del web corporatiu de la coalició (març 2011).

Durant la campanya es va mantenir una pàgina web corporativa, que continua operativa i actualitzada, i una presència activa a les xarxes socials més importants. Es van crear perfils del partit a Twitter i a Facebook –no així pel cap de llista, que encara no en disposa– i es va obrir un compte a Flikr per recollir galeries fotogràfiques d’imatges. A més, es va activar un canal a YouTube on es van penjar tots els espots electorals, les notícies emeses a ATV sobre el partit i els vídeos de campanya que elaborava ex professo l’equip audiovisual a diversos actes de partit. Marc Rodríguez va ser l’encarregat de mantenir al dia tots aquests recursos i va procurar gestionar-los activament i de manera molt participativa. Durant els tretze dies que va durar la campanya electoral va tuitejar 237 comentaris (més del doble que el PS), va guanyar 64 seguidors i va seguir 68 nous perfils. Gairebé tots els comentaris de DA incloïen enllaços a fotografies, articles del web o notícies dels diaris digitals andorrans. Els mateixos que apareixien al mur de Facebook. En ambdues xarxes socials es va fer una campanya virtual paral·lela a la del carrer, amb freqüents referències als mitjans de comunicació tradicionals però aportant un plus d’interès gràcies a les constants actualitzacions i a un punt de vista particular més humà sobre les quotidianitats de la campanya. No es van limitar a penjar les notes de premsa que també es trobaven al web sinó que la interactivitat amb els altres internautes va ser la base del funcionament. En el seu llegat destaca haver aconseguit realitzar la primera enganxada virtual de cartells en temps real, a través de Twitter, el primer dia de campanya.

facebook DA

Captura de pantalla del Facebook de la coalició (desembre 2011).

A més, l’equip de comunicació de Demòcrates per Andorra es va convertir en el primer a la història a emprendre un porta a porta digital a través de Facebook. El procediment era simple però per ser eficaç havia de respectar unes normes mínimes que generessin confiança en el votant, que no havia de sentir envaïda la seva intimitat. Un document intern va recollir el procediment a seguir. Primer s’investigava succintament el perfil de la persona a Facebook i un cop seleccionada es contactava amb ella. Se li enviava una sol·licitud d’amistat amb un missatge adjunt personalitzat de presentació com el que es mostra a la pàgina següent.

pauta porta a porta digital

Document amb instruccions per realitzar el porta a porta digital.

 La pàgina web del partit també va incorporar eines per promoure la participació dels ciutadans, com un espai a la portada per enviar preguntes al candidat Antoni Martí que es va mantenir actiu fins i tot després de la campanya. En lloc destacat (a la capçalera i en una columna lateral) es van incorporar dues finestres que recollien els darrers comentaris a Facebook i Twitter per facilitar la participació i retroalimentar els suports digitals. A l’apartat “Participa” s’inclou un formulari per enviar missatges al partit i un correu electrònic de contacte. Malgrat els elements interactius al web de DA va predominar, però, la comunicació tradicional de masses (un emissor, molts receptors) combinada amb algunes eines interpersonals (de persona a persona), ja que es va concebir principalment com una extensió de la propaganda electoral del partit. És a dir, que es va utilitzar primordialment com una plataforma de difusió a l’estil dels mitjans de comunicació tradicionals, seguint el corrent europeu on els partits primen als seus portals corporatius els continguts sobre el candidat, els valors de la formació i la seva història, el programa electoral i l’agenda d’actes diària. No es van trobar a la pàgina eines per a una comunicació multipersonal com ara, xats, fòrums, videoconferències, llistes de correu, butlletins o weblogs.

L’eix de la campanya 2.0 dels demòcrates es va vertebrar des del web corporatiu del partit on diàriament es penjaven notícies, comunicats de premsa, fotografies i vídeos específics. Va destacar per l’elevada varietat dels seus continguts multimèdia. En aquest sentit, va actuar com un mitjà de comunicació de masses, plasmant les dues estratègies principals d’exposar els valors i objectius bàsics del partit i aportar informació sobre les seves activitats i propostes. DA va aprofitar aquest púlpit per publicar el seu programa electoral complet i una variada oferta de vídeos a la carta, tot i que no va posar en marxa la possibilitat d’emetre en directe alguns actes de partit a través del web. Tampoc es va concebir aquest espai com un instrument de coordinació interna durant la campanya.

Anàlisi d’imatge d’Antoni Martí Ι Història de Demòcrates per Andorra

Tornar a “La demolidora campanya demòcrata” (→)