DA_Estratègies de publicity

Demòcrates per Andorra va descarregar en el periodista Marc Ro­dríguez la responsabilitat de canalitzar les relacions amb els mitjans de comunicació. Es va incorporar a l’equip unes setmanes abans de l’inici de la campanya per dirigir el flux d’informació en amb­dós sentits, rebent peticions d’entrevistes o atenent necessitats di­verses d’informació i enviant convocatòries, notes de premsa i comunicats oficials per correu electrònic a més de talls de veu per a les ràdios i fotografies de tots els actes. El demòcrata es va con­vertir en un dels equips de comunicació amb més solvència ja que la seva capacitat de reacció era generalment ràpida i eficaç, a més de proporcionar una informació útil i molt pràctica adaptada al tipus de mitjà escrit o audiovisual. Rodríguez també va ser el responsable de mantenir al dia les xarxes socials i la pàgina web, tot i que en parlarem en profunditat més endavant.

Convocatòria i nota de premsa enviades als mitjans de comunicació durant la campanya.

Diàriament s’enviava als mitjans una agenda amb tots els actes de l’endemà, tant del líder com d’altres candidats nacionals i territorials clarament diferenciats. Es destacaven les reunions de poble i, fins i tot, les entrevistes o debats als diferents mitjans de comunicació. Totes les notes de premsa i agendes respectaven els criteris professionals recomanats per l’experta Montserrat Balas quant a extensió, presentació i contingut. Estaven encapçalats per l’eslògan i logotip del partit, incloïen en lloc visible les dades de contacte, no excedien les dues pàgines, estaven redactades en llenguatge periodístic amb un titular noticiable i s’adaptaven al mitjà, amb imatges o talls de veu adjunts.

Canutasso Ordino

Canutasso-entrevista de la candidata territorial d’Ordino.

Antoni Martí atenia específicament els periodistes almenys dos cops al dia després d’algunes de les reunions mantingudes durant la seva jornada. Es convocava els gràfics a tots els actes (muts), però s’anunciaven les declaracions només després dels més significatius per despertar un major interès. La fórmula més habitual va ser la del “canutasso” encara que també es van fer rodes de premsa per presentar sectorialment el programa, per exemple. Es va reservar al cap de llista la potestat de predicar la filosofia del partit i d’anunciar compromisos i propostes. Quan s’havia de contestar alguna crítica del rival s’encarregaven de fer-ho els següents de la llista. Només en una ocasió va haver d’intervenir personalment Martí, després que s’haguessin llançat dos comunicats oficials previs, per tal de desmentir la voluntat de privatitzar alguns serveis públics. Diàriament, el gabinet de comunicació remetia diverses notes de premsa als mitjans, que recollien resumidament les declaracions dels líders de DA i els acords o compromisos assolits a les reunions, visites, etc. Gairebé sempre es van acompanyar de material complementari audiovisual. Els actes públics, com ara els mítings i les reunions de poble, estaven també oberts als periodistes però aquests només acudien als més interessants.

Esmorzar Encamp

Esmorzar-roda de premsa amb els candidats per Encamp.

Pel que fa a la repercusió mediàtica de la seva campanya, la coalició va comptar amb certa simpatia del Diari d’Andorra que va reservar-li un lloc preferent i prioritari a les seves pàgines i va tractar amb efusivitat les seves propostes tant a les notícies com als editorials. Tanmateix, tots els mitjans van demostrar un gran interès per les informacions generades per la candidatura i van dedicar grans espais a recollir els seus quefers. Tots van publicar diàriament articles d’opinió signats pels aspirants que nodrien les llistes de DA.

Antoni Martí participa a ‘Els Matins’ de l’ANA.

Antoni Martí va participar als quatre debats nacionals que es van celebrar a les ràdios i la televisió pública, va acudir com a convidat als esmorzars organitzats per l’agència ANA i va ser entrevistat en profunditat a ATV (22 de març), a la Cadena SER (24 març), a AD Ràdio (31 març) i a Ràdio Valira (Cadena Pirenaica). A més, el dia 31 de març se l’hi van publicar entrevistes als quatre diaris, obtenint un destacat espai a la portada de cadascun d’ells. En referència a la petició de Bartumeu d’enfrontar-se en un cara a cara amb Martí, quan els darrers dies es va comprovar la distància enorme que aquest li treia a les enquestes, l’equip demòcrata va optar prudentment per la fórmula conservadora d’evitar-lo per tal de no agitar la campanya i mantenir així inalterable l’ordre de forces. És una posició pròpia dels qui encapçalen amb distància la intenció de vot. La fórmula triada per esquivar el cara a cara sense rebutjar-lo expressament li va proporcionar, a més, grans simpaties entre els votants ja que va al·legar que seria una falta de respecte pels dos partits minoritaris i que només accediria si aquests ho acceptaven. Com era previsible, no ho van fer i el cara a cara no es va celebrar. Per la seva banda, les sis candidatures locals de DA van participar als diversos debats parroquials que es van organitzar a les ràdios i a la televisió pública, enfrontant-se cara a cara amb els candidats del PS. Com també els va ocórrer als aspirants socialdemòcrates menys experimentats, molts d’ells van demostrar una escassa preparació per defensar-se davant els micròfons i sobretot, per sortir-se’n davant d’una càmera. La presència de tots era correcta en general però van evidenciar grans mancances comunicatives, especialment en expressió oral i corporal.

Anàlisi d’imatge d’Antoni Martí Ι Història de Demòcrates per Andorra

Tornar a “La demolidora campanya demòcrata” (→)

Anuncios