DA_Publicitat pagada

Demòcrates per Andorra va emprar “tots els canals possibles” a la campanya electoral recorda Sangrà, atorgant-li una importància concreta a cadascun, donat que “el que havia de fer possible l’èxit era la suma de tots ells”. A més d’aprofitar els espais gratuïts de propaganda a ATV i RNA per difondre els seus espots, la coalició va contractar publicitat als mitjans escrits i a Internet. El gruix d’aquesta despesa es va destinar a la premsa escrita, el suport més consultat pels votants a l’hora d’informar-se sobre els assumptes polítics del país. Així doncs, tots els dies durant la campanya electoral es van publicar insercions publicitàries de DA als quatre diaris del país (els caps de setmana només als dos de pagament, que són els que tenen tirada). Pel que fa a la ràdio, el partit va considerar que la cobertura proporcionada pels espais gratuïts facilitats per la ràdio pública –la més escoltada segons els seus càlculs– era suficient i va decidir no contractar publicitat a les emissores privades. A Internet, la coalició demòcrata també va inserir bàners a les capçaleres digitals dels principals diaris nacionals que enllaçaven amb la seva pàgina web corporativa.

fagí DA

“Fagí” incorporat a l’exterior dels diaris de pagament durant la campanya.

A més dels anuncis interiors, DA va sorprendre amb un original “fagí” de color vermell en paper setinat i amb aparença de revista que durant les onze primeres jornades de campanya (totes, excepte la de reflexió i votació) va acompanyar els dos diaris de pagament nacionals envoltant la portada i la contraportada. Un cop desenganxat de la plana principal, es descobria un díptic horitzontal que recollia un resum de l’ideari oficial de la coalició i algunes de les seves propostes més destacades en diverses matèries. A la portada, un Antoni Martí somrient en primer plànol i mirant directament a càmera juntament amb el títol del document (30 idees per a una Andorra millor) escrit en lletres blanques sobre fons vermell (no taronja!) i el logotip del partit.

publi pàgina completa

Anunci a plana completa publicat als diaris el primer día de campanya.

Entre les pàgines interiors de política dedicades a la campanya electoral, DA va inserir diversos anuncis diaris a cadascun dels quatre rotatius, tots en color i d’una mida considerable tot i que variable. La primera jornada de campanya va optar per una pàgina completa al Diari d’Andorra i El Periòdic i la resta de dies va alternar diverses fórmules. Les més repetides van ser les columnes a pàgina imparell (a mida 8×2 o 10×2) i les columnes a dues pàgines consecutives (alineada a l’esquerra a la plana parell i a la dreta a l’imparell) per donar la sensació de major presència. Com hem dit, tots els anuncis es van publicar en color i incloïen una fotografia dels candidats, a més de l’eslògan i el logo del partit sobre un fons taronja molt cridaner. El model més utilitzat desprenia una intenció predominantment informativa, ja que oferia detalls i horaris sobre els actes electorals de la jornada i les entrevistes o debats que mantindrien els candidats a tots els mitjans de comunicació, facilitant així el seu seguiment per part dels interessats. L’estructura va ser idèntica en tots els casos: columnes encapçalades per l’eslògan i tancades pel logotip; una imatge fotogràfica dedicada als dos caps de llista de les parròquies on aquell dia anessin a realitzar-se reunions de poble; un resum d’aparicions als mitjans; una frase persuasivo-exhortativa en lletres blaves (Afegeix-te a l’onada positiva de Demòcrates per Andorra. Participa als nostres actes de campanya) i a la part inferior, a mida més petita, informació d’interès com ara un número de telèfon, la direcció web i un correu electrònic de contacte.

publi columnes

Anuncis de 10×2 mòduls publicats a la prensa andorrana durant la campanya.

Es van publicar uns altres dos anuncis en un to més persuasiu, en ocasions combinats amb les columnes-tipus diàries que pretenien informar i animar a participar als actes electorals. D’aquesta manera va aparèixer a tota pàgina una variació en paper del cartell electoral del model mosaic, en aquest cas combinant les cares dels 14 aspirants de la llista nacional i dels 12 parroquials amb l’eslògan electoral i el logotip del partit ben visibles per la seva mida. Els espais contractats per fomentar una imatge d’equip es van alternar amb altres on apareixia la fotografia del líder Antoni Martí o del triumvirat que encapçala la coalició demòcrata. En ambdós casos la imatge es va acompanyar de fragments del programa electoral sobre temàtiques diverses, escrites en lletres blanques sobre un fons taronja també molt cridaner i en el qual se subratllaven conceptes clau per fer-los més intel·ligibles i atractius a cop d’ull. Aquests models no incorporen el logo del partit però sí l’eslògan encapçalant el text baix de la fotografia, per la qual cosa l’emissor queda perfectament identificat gràcies a la coherència cromàtica i tipogràfica mantinguda a tots els anuncis inserits a la premsa escrita.

Anàlisi d’imatge d’Antoni Martí Ι Història de Demòcrates per Andorra

Tornar a “La demolidora campanya demòcrata” (→)

Anuncios