Eusebi Nomen Calvet, el candidat forà enamorat d’Andorra

eusebi

Nascut a Barcelona l’agost de 1957 és un dels dos candidats no originaris d’Andorra. És un nouvingut en política, tot i que hi va entrar amb força. Durant la dècada dels 80 es va instal·lar al Principat i el 2008 aconseguí la nacionalitat després de 20 anys de residència, havent renunciat al passaport espanyol. Durant la legislatura 2009-2011 va exercir de portaveu del grup parlamentari d’Andorra pel Canvi, una plataforma ciutadana liderada per ell mateix que concorria per primera vegada a les eleccions generals i que va assolir tres consellers. Eusebi Nomen és doctor, màster i llicenciat en Ciències empresarials per ESADE a més d’enginyer tècnic agrícola. També posseeix un postgrau en Microbiologia aplicada expedit per l’Institut Pasteur de París i un altre en Dret de la Propietat intel·lectual expedit pel Franklin Pierce Law Center de Concord (EEUU). Fins que va entrar en política dirigia la càtedra d’ESADE en Anàlisi d’actius intangibles.

Abans d’instal·lar-se a Andorra la seva carrera professional es va desenvolupar a cavall entre Xicago (EEUU) i Ginebra (Suïssa). Als 21 anys liderava un equip a la multinacional Continental Grain Company encarregat d’operacions d’enginyeria financera. Set anys després va fundar la seva pròpia empresa i es va dedicar a l’assessoria financera mundial. Durant aquesta etapa va col·laborar amb l’estudi de Xavier Mariscal en la creació de la mascota Cobi per als JJOO ’92, va participar en la creació d’un parc d’atraccions al Japó i va col·laborar en la reforma del sistema de propietat industrial de l’antiga URSS. Al perfil de Nomen que apareix al web oficial d’ApC assegura que “mai s’ha casat amb cap moviment polític,” tot i que va treballar per al govern de Marc Forné entre 1997 i 2005 en qualitat d’assessor.[1] Està casat des de fa més de 30 anys i té tres fills. Se li coneix una gran afició per la natura, la fotografia i els esports de muntanya. També participa en projectes de cooperació i desenvolupament amb tribus de Panamà tutelats per l’ONU. 

ANÀLISI D’IMATGE

Eusebi Nomen ha estat el líder de l’oposició més galindejat durant la legislatura 2009-2011, tot i el seu pes polític minoritari. Va suposar la gran sorpresa en aconseguir accedir al Consell General gràcies a un discurs de canvi de caire populista i a una oratòria brillant i efectista. Va irrompre amb força en el panorama polític andorrà com una espècie de tecnòcrata molt capacitat per la seva formació. Ha lluitat per convertir-se en una alternativa autèntica a les dues opcions majoritàries i ha hagut de defensar el seu propi espai polític mentre es mantenia en l’ambigüitat ideològica, cosa que l’ha portat a projectar un discurs confús i, en ocasions, poc coherent. Ha comptat amb les serioses limitacions que imposa ser un partit petit, de recent creació i sense experiència política prèvia en primera fila. El seu discurs ha anat fent tombs en funció de les situacions concretes i les seves maneres han buscat l’efectisme i la notorietat més que l’eficàcia comunicativa. Durant dos anys aquest resident nacionalitzat va tenir a les seves mans la política andorrana, però no ho va saber aprofitar. Podia haver decantat la política del país cap a una o altra direcció amb els seus vots de desempat, però va adoptar una posició de bloqueig i immobilisme que va acabar passant-li factura a la campanya de 2011. Durant la primera contesa, la seva imatge es va construir per encarnar a l’heroi en la tipologia de Schwartzenberg. Els seus actes durant la legislatura, però, van anar desmitificant-lo.

A continuació proposem una anàlisi de la imatge de Nomen a partir de les consideracions que realitzava Marc Rodríguez l’octubre de 2010, seguint el patró proposat pel doctor en Publicitat i Relacions Públiques, Joaquim Puig.

1. GÈNERE
Home.
2. EDAT/TIPUS
Nascut a Barcelona l’agost de 1957, al moment de concórrer a les urnes tenia 53 anys. Pot considerar-se un polític relativament jove, especialment perquè acaba de començar en aquest camp, encara que té gairebé la mateixa edat que Bartumeu. És pare de tres fills i està casat des de fa 30 anys. Doctor, màster i llicenciat en Ciències empresarials per ESADE, enginyer agrícola, postgrau en Microbiologia aplicada i en Dret de la Propietat intel·lectual. Ha exercit de professor a ESADE i ha treballat a multinacionals privades i a la seva pròpia empresa com a assessor financer mundial. Va arribar al panorama polític el 2009 com el candidat de la plataforma ApC, pocs mesos després d’haver-se nacionalitzat andorrà.
3. FÍSIC
Procura potenciar una imatge més jove del que és, encara que els seus trets facials comencen a denotar certa edat per les arrugues d’expressió a l’entorn dels ulls i el seu cabell canós. D’estatura alta. Pentinat clàssic amb clenxa al costat. El seu rostre entra dins dels cànons considerats “atractius”. De complexió atlètica, manté un aspecte cuidat. Ulls petits marrons sota celles poblades retallades hàbilment per tal d’ampliar-los i atorgar una mica més d’expressivitat a aquesta zona facial.
4. ROBA I INDUMENTÀRIA
Porta vestits de tall clàssic, generalment negres o blau fosc combinats amb camises blanques o blau molt clar. Acostuma a fer servir corbates llises de color blau marí i vermell, aquest darrer en ocasions més assenyalades i solemnes. Els seus vestits estan fets a mida per tal d’evitar el comú error de vestir més cenyit o més folgat del normal. Ocasionalment utilitza ulleres amb muntures fines i discretes que engrandeixen els seus ulls. En situacions més relaxades apareix sense corbata.
5. EXPRESSIÓ
Gran domini del llenguatge no verbal a través de gestos i moviments que acompanyen un discurs generalment molt enèrgic, en ocasions amb grans escarafalls i gesticulacions exagerades conscientment. Apareix sempre molt rialler. Oratòria brillant i persuasiva. Discurs ambigu i poc estructurat.
6. CARACTERÍSTIQUES POSITIVES
A la seva acurada imatge Nomen hi afegeix un discurs molt enèrgic a nivell formal, ple de matisos i acompanyat d’un molt correcte ús del llenguatge no verbal. Pel que fa al contingut, els seus missatges són de fàcil connexió amb el públic en general, amb forts tics populistes.
7. CARACTERÍSTIQUES NEGATIVES
En moltes ocasions el seu enèrgic discurs es torna en agressius atacs contra els seus rivals polítics, especialment contra Bartumeu. El seu discurs extremadament tècnic i centrat en qüestions macroeconòmiques l’allunya del ciutadà mitjà. Es va nacionalitzar andorrà però no va néixer al país.
8. ACTUACIONS
Malgrat el reduït pes parlamentari en la legislatura 2009-2011, la seva importància política real el va projectar públicament. No ha sabut aprofitar el seu paper constructiu a l’oposició com a formació frontisa i, lluny de facilitar la governabilitat, ha abocat al Govern a un atzucac. El PS no ha pogut negociar amb ell i tampoc s’ha mullat amb CR, per la qual cosa la seva imatge s’ha associat a la d’un líder inconformista, poc constructiu i amb un discurs voluble en funció de les situacions.
9. ÀMBIT D’ACTUACIÓ
Polític, econòmic i social.
10. DEFINICIÓ GLOBAL
És bàsicament un tecnòcrata o intel·lectual amb una gran preparació professional i acadèmica que s’esforça per projectar una imatge de normalitat i empatia amb la gent del carrer. Destaca el seu origen espanyol, cosa que el distingeix de la resta de candidats. Segons la tipologia de Schwartzenberg, la imatge que tracta de construir Nomen es correspondria amb el model d’heroi, un superhome amb grans qualitats que inspiri confiança per sortir de la crisi, centre de l’interès dramàtic (showman), i que permeti superar qualsevol angoixa o por. Durant la seva actuació parlamentària es va construir una imatge d’opositor agressiu i implacable amb el govern. A la segona contesa electoral no ha pogut mantenir aquesta qualitat d’heroi i tampoc ha sabut adaptar-se a la nova situació.
 ANÀLISI DAFO

D’entre les opinions recaptades entre els directors i responsables de política dels principals mitjans de comunicació privats[2] hem elaborat la següent anàlisi de Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats al voltant del candidat Eusebi Nomen. Destaquem també els punts positius i negatius a potenciar o millorar durant la campanya:

ATRIBUTS POSITIUS SEGONS ELS LÍDERS D’OPINIÓ:
  • altament qualificat i preparat intel·lectualment
  • economista de prestigi
  • claredat en el missatge (conservador), algú que diu les coses pel seu nom
  • grans dots d’oratòria
  • joventut i energia
ATRIBUTS NEGATIUS SEGONS ELS LÍDERS D’OPINIÓ:
  • escassa experiència pública
  • superb i crispant
  • coresponsable del bloqueig parlamentari
  • sensació de pedanteria
  • allunyat de la realitat d’Andorra
  • l’estranger que vol donar lliçons
  • eixelebrat i “teatrero”
  • discurs erràtic i monotemàtic al voltant del món macroeconòmic
  • durant la primera campanya va construir un personatge que ha perdut credibilitat

 El seu anonimat inicial va provocar que el seu equip de campanya fes conèixer un gran nombre de detalls sobre la seva vida privada, aficions i preparació acadèmica, tot tractant de construir la imatge d’heroi i d’aire fresc. El 2009 li va funcionar però no ha sabut adaptar el seu paper al nou marc de responsabilitats públiques. En aquesta campanya, necessita urgentment endolcir el to de la seva oposició, sense perdre fermesa, ampliar els seus temes de debat i demostrar la utilitat de la seva oferta política, associada entre l’opinió pública al bloqueig parlamentari i la ingovernabilitat.

CONEIXEMENT I VALORACIÓ SOCIOLÒGICA

El març de 2011 Eusebi Nomen era un dels candidats menys coneguts dels quatre que es presentaven a les generals. Havia guanyat una gran notorietat des del seu ingrés al Consell General i la seva valoració com a líder havia millorat lleugerament, tot i que seguia molt lluny de l’aprovat. Segons l’enquesta sobre intenció de vot publicada pel CRES abans de l’inici de la campanya el març de 2011, a Nomen el coneixien el 88’1% dels andorrans, gairebé un 2% més que a l’octubre de 2010 i un 10% més que un any abans (febrer de 2010). Per contra, Nomen fou el líder pitjor valorat amb diferència amb un 3’7 sobre 10. La puntuació des de febrer de 2010 va anar millorant progressivament (un 3’21 el febrer i un 3’49 a l’octubre de 2010) però no va ser suficient per assolir l’aprovat. Entre els seus propis votants va ser valorat amb un 7’1 sobre 10.

NOTES.

[1] Segons documentació desvetllada per El Periòdic d’Andorra el desembre de 2010, Nomen va facturar al Govern andorrà mig milió d’euros entre 1997 i 2005 per serveis d’assessoria prestats a diversos Ministeris sobre temes “relacionats amb l’euro, informes de productes farmacèutics, matèries falsificades, registre de signes distintius, projectes de llei o programes de formació de l’administració, a més de la propietat intel·lectual”.

[2] Entrevistes realitzades entre març i maig de 2011 a Marisol Fuentes, directora de Cadena SER-Principat d’Andorra; Noemí Rodríguez, cap d’informatius de Cadena Pirenaica-Ràdio Valira; Iago Andreu, cap de redacció d’El Periòdic d’Andorra; cap de política del Diari d’Andorra, i Albert Roig, director de l’Agència de Notícies d’Andorra.