PS_Contactes directes amb els votants

Canvassing Pas

Passeig per l’eix comercial del Pas de la Casa (canvassing).

El contacte directe amb els votants ha estat tradicionalment una de les eines més eficaces per captar vots a Andorra. Recordem que parlem d’un entorn on els candidats mantenen forts llaços socials i familiars amb el seu entorn més proper i que les reduïdes dimensions del país permeten un ús intensiu d’aquesta estratègia d’àmbit específicament local. Així, qualsevol candidat que aspiri a governar amb certa folgança necessita mantenir una sòlida xarxa de contactes personals a tots els territoris per la qual cosa no és una condició accesible a qualsevol partit. El porta a porta del PS es va centrar a reforçar els seus addictes febles i a intentar convèncer els indecisos. No disposem de dades precises sobre quantes persones es van dedicar a aquesta ingent tasca ni quin va ser el seu procediment d’actuació, però sí que sabem que van conjugar les seves visites a les llars andorranes amb una intensiva acció a les bústies. El partit també va exercir el canvassing a alguns centres de treball rellevants pels seus interessos, sobretot del sector de l’administració pública. Va mantenir reunions amb els treballadors de l’STA o FEDA i va visitar la seu de la Policia Nacional per mantenir un contacte directe amb els empleats al seu lloc de treball.

Arrossada popular celebrada a Andorra la Vella (19-03-11).

Els socialdemòcrates van intentar mobilitzar els ciutadans del carrer a través d’accions populars com festes i berenars. Podem incloure aquí les (escasses) visites realitzades a llars de jubilats. El PS va oferir xocolatades populars a La Massana i a Sant Julià, va celebrar una festa-concert nocturn a Andorra la Vella i el dia previ a l’arrencada oficial de la campanya havia organitzat una arrossada i una cursa popular amb sortida des de totes les parròquies i arribada a la capital. Tanmateix, la mobilització ciutadana no va ser un objectiu transversal prioritari a totes les seves actuacions ja que, en moltes ocasions, es va trobar a faltar una mica més d’ambient als actes socialdemòcrates. Per exemple la jornada d’enganxada de cartells, que a Andorra es continua realitzant físicament a les set parròquies, no va donar de sí suficientment. A alguns territoris es van reunir únicament una desena de persones comptant els candidats i la majoria d’aquests ni tan sols va acompanyar els companys d’altres territoris per fer acte de presència.

Reunió poble Escaldes

Reunió de poble celebrada a Escaldes-Engordany.

D’altra banda, es van celebrar nombroses reunions de poble a totes les parròquies, mantenint un interessant equilibri territorial que els va portar a visitar almenys una vegada cada capital de parròquia i alguna altra petita localitat adscrita d’important pes demogràfic (Pas de la Casa o Santa Coloma, principalment). Aquestes reunions estaven obertes a tothom i se celebraven com una espècie de míting en espais públics: centres de congressos, complexes esportius o sales d’exposicions. Com venia sent habitual, l’última d’aquestes reunions va transcórrer a Encamp, un dels feus socialdemòcrates més arrelats fins aleshores.

A més de la seu central del partit a Andorra la Vella, els socialdemòcrates van inaugurar diversos locals de campanya a diferents parròquies com ara Ordino i Sant Julià. Des d’aquests indrets es coordinava l’acció dels voluntaris i s’atenien les inquietuds dels ciutadans que es dirigien al partit, personalment o telefònica. Fins i tot es van habilitar dos comptes de correu electrònic publicitats a tots els documents impresos (cartells, programes, pamflets, etc.) perquè poguessin fer arribar qualsevol qüestió, dubte, concertació de visites… Tots van obtenir resposta, segons informació oficial.

Canvassing immobTrobada amb el Col·legi professional d’agents i gestors immobiliaris (canvassing).

La campanya del PS no va estar tan enganxada al carrer com la de Demòcrates per Andorra però es va compensar amb un excel·lent calendari de trobades institucionals i reunions sectorials, succedanis de contacte directe amb els votants a través dels representants dels principals sectors econòmics i socials del país. D’aquesta manera, Bartumeu va mantenir una intensa agenda de treball amb els líders d’opinió. Per una banda, cridava l’atenció dels mitjans procurant-se repercusió pública i de l’altra, facilitava la difusió del seu programa entre els associats de cada institució. Incloem aquí les trobades mantingudes amb la Cambra de Comerç, els col·legis professionals, associacions de funcionaris, etc. Tot i que podríem afegir també les visites a cases regionals i comunitats de residents (israeliana, portuguesa, andalusa, hindú…). Un altre tipus de succedani al qual va recórrer tímidament l’equip de Bartumeu van ser les passejades amb candidats pel carrer. Ho va fer durant una jornada recorrent totes les botigues d’un famós eix comercial que travessa Andorra la Vella i Escaldes i, aquella mateixa tarda, també al Pas de la Casa. Acompanyat d’altres membres de la llista, l’aspirant a cap de Govern va accedir a tots els locals comercials per tractar de guanyar-se el favor dels seus propietaris i empleats explicant-los de primera mà quines eren les seves propostes per sortir endavant, demanant el vot. El PS va desenvolupar aquesta acció però no la va dotar de molta pompa per la qual cosa va passar pràcticament desapercebuda per a la majoria de vianants que es creuaven amb una escassa comitiva oficial.

Enganxada de cartells del PS el primer día de campanya (ANA).

L’acte d’inici de campanya va ser, com hem explicat, un tràmit poc lluït en general ja que el sèquit socialdemòcrata es va limitar a enganxar els cartells als indrets habilitats sense atorgar-li realment una categoria festiva i de gran acte. Tan sols els candidats haguessin anat acompanyant la comitiva a cada localitat, n’hauria millorat la imatge alhora que s’hagués reforçat la sensació d’equip. L’enganxada de cartells es va iniciar a Sant Julià (una de les places més crues on les enquestes inicials indicaven que el PS estava creixent) i va acabar a Andorra la Vella, teòrica plaça forta del partit. La cloenda de campanya es va celebrar a Encamp, el seu altre graner de vots a priori, amb un acte al Poliesportiu de la localitat on uns 200 assistents van seguir el debat a ATV en una pantalla gegant i posteriorment van rebre el líder, que va tancar la contesa amb un breu discurs d’ànims i agraïment.

Anàlisi d’imatge de Jaume Bartumeu Ι Història del Partit Socialdemòcrata

Tornar a “La insuficient campanya del PS” (→)