PS_Estratègia general de campanya

L’estratègia general del PS va voler mantenir una línia institucional de continuïtat entre el governant i el candidat incumbent. Va fonamentar la campanya en el lideratge de Jaume Bartumeu, un altre error a la vista de la percepció de la societat civil andorrana i dels líders d’opinió, que podria haver-se evitat realitzant una campanya de partit assentada en l’equip i sense un excessiu protagonisme del líder. El to de la campanya va ser brusc i passional. Bartumeu i els seus homes van promoure una contesa calenta que mobilitzés els seus votants envers “l’amenaça del passat” representada per DA, però només van aconseguir embrutir la campanya ja que DA, amb el seu to reposat, no va entrar en cap polèmica i va preferir no contestar la majoria de les seves crítiques i desqualificacions (algunes personals). La tensió socialdemòcrata va anar augmentant durant aquells dies a mesura que les enquestes internes traslladaven una distància cada cop més gran amb DA.

blanco bartumeu periòdicEl millor encert del PS segons Iago Andreu, cap de política d’El Periòdic, va ser “realitzar propostes concretes i realistes, potser més que el 2009 quan venia d’haver estat anys a l’oposició”. L’error va ser “no haver tallat amb el passat, no haver-se renovat després d’una legislatura molt marcada pels desencontres i la crispació”. La resta de periodistes consultats comparteixen aquestes impressions generals. Noemí Rodríguez –cap d’informatius de Cadena Pirenaica– afirma que el PS “ha posat èmfasi en un programa que ja coneixíem i que no ens ha salvat de la crisi” i ha comés tres errors bàsics, “pensar que ho tenia guanyat, menystenir l’adversari i presentar una llista nacional molt fluixa”. La directora de Cadena SER, Marisol Fuentes, afegeix que “la clau de la derrota ha estat transmetre una imatge massa encotillada en el rival i centrar el discurs en el dretes-esquerres”. Al PS no li van funcionar les crítiques i desqualificacions a DA basades en “recordar que són el retrovisor, el passat, els ‘cacics’ i els mateixos de sempre”. Tots convenen, a més, que la presència a la campanya del ministre de Foment espanyol, José Blanco, va suposar un punt d’inflexió negatiu per als socialdemòcrates ja que va coincidir amb el moment àlgid de tensió. El cap de política del Diari d’Andorra [1] assegura que “el votant andorrà es va sentir pràcticament insultat per un de fora”.

L’equip socialdemòcrata també va explotar l’estratègia de victimitzar pel bloqueig polític sofert durant el seu mandat. El representant del Diari d’Andorra creu que Bartumeu va ser “la il·lusió desil·lusionadora (…) que es va aferrar a tenir la veritat absoluta”. Partia d’un diagnòstic “erroni”, explica el politòleg Univers Bertrana, “confiant excessivament en una aprovació social que no tenia”. La complicada situació de partida que havia de remuntar el PS a les portes de la campanya electoral podia haver estat més favorable amb una adequada política de comunicació pública de la seva gestió durant els dos anys anteriors. Bartumeu va arribar impregnat d’una forta sensació de líder solitari i de manca d’equip després d’haver perdut importants actius durant els dos anys de Govern. La campanya no pogué resoldre aquests problemes.

NOTES.

[1] Aquest professional ha demanat no aparèixer nomenat en el present estudi, així que no figura en aquestes pàgines cap referència personal. També ha volgut desvincular-se del contingut de l’estudi. En deixem constància en atenció a ell i tornem a agrair la seva participació desinteressada.