VA_Cartells electorals

cartell va

Únic model de cartell nacional, on destaca poderosament l’austeritat.

Verds d’Andorra va crear un únic cartell electoral molt original i cridaner per apariència d’austeritat, sense fotografies dels candidats i amb un fons blanc sota lletres verdes que el dotaven d’una gran senzillesa i sobrietat. El ciutadà tenia la sensació que el pòster estava inacabat perquè la formació no s’hi havia gastat molts diners, preci­sament l’efecte desitjat en una campanya l’eix principal de la qual va ser denunciar el sense sentit d’una despesa electoral tan elevada en un moment crític per a l’economia andorrana i on VA va fer gala de l’austeritat fins i tot en les formes, arribant a no imprimir el seu pro­grama en paper per estalviar costos.

No incorpora el colorit logotip de la formació però sí l’eslògan de la campanya, que s’integra al text sense destacar especialment, i un número de telèfon per sol·licitar informació de la candidatura (recordem que VA també va eliminar el porta a porta i va fer trobades amb ciutadans sota demanda). Al cartell es distingeixen cinc parts coincidents amb els cinc blocs de text. Tots són missatges exhortatius que apel·len directament a la consciència del votant buscant una emotiva sintonia amb ell per tal de persuadir-lo de votar per VA. Primer se’l fa còmplice de la poca pertinència de celebrar unes eleccions tan costoses econòmicament (“Ni tu, ni Andorra necessiteu aquesta despesa”); un cop conscienciat que el problema li afecta personalment se li dóna el poder de decidir sobre el futur i de decantar la situació amb la seva voluntat (“Tu tens l’última paraula”); per indicar-li de seguida quina és la millor opció de canvi (“Vota en verd”). Abans de l’eslògan final que tanca l’espai encara es reforça un cop més la idea anterior amb una subtil amenaça dirigida directa als sentiments del votant despertant-li la por a que tot continuï igual si opta per no votar o per votar a altres (“O tornaran els mateixos de sempre”). Per últim, s’afegeix un número de telèfon per sol·licitar una cita amb la candidatura i una adreça web per ampliar la informació sobre el programa.

cartell

És un cartell que desperta la curiositat, crida l’atenció per la seva originalitat i plasma visualment el discurs d’austeritat que manté la formació sense centrar-se en el lideratge de cap candidat en concret. Estimula l’interès per conèixer més sobre la candidatura mentre apel·la al vot clarament i directa, tot persuadint al lector de la importància del seu suport. És una aposta arriscada el no haver incorporat, encara que fos a mida petita, el logotip del partit. Tot i així, creiem que el ciutadà sí que va poder identificar l’emissor perquè a Andorra només existeix un partit verd i es conegut des de fa anys. L’inconvenient d’aquest pòster és que conté massa text per ser llegit d’un cop d’ull mentre es passa caminant o en cotxe i, per tant, requereix una exposició de temps perllongada per ser comprès, circumstància que no sempre es dóna.

Com els de la resta de candidatures, els cartells de VA es van penjar als indrets específicament destinats per cada Comú de manera gratuïta i amb una ubicació decidida per sorteig. Tampoc aquesta formació va llogar cap tanca publicitària per col·locar cartells de majors dimensions.

Anàlisi d’imatge d’Isabel Lozano Ι Història de Verds d’Andorra

Tornar a “La campanya mínima de Verds d’Andorra” (→)