ApC_Pressupost global i mitjans personals

Andorra pel Canvi va ser l’agrupació que més va reduir el pressupost respecte a les eleccions de dos anys abans. Si el 2009 ApC va arribar a gastar gairebé més que PS i CR junts –418.000 euros declarats al Tribunal de Comptes, gràcies en bona part a l’aportació de Maria Reig [1]– el 2011 es va ajustar el cinturó i va baixar el pressupost fins als “70.000 euros aproximadament” segons la informació facilitada per la responsable de comunicació Anna Massa,[2] delegada de l’empresa de comunicació Aymara que donava servei a ApC. En paraules de la responsable de campanya Peggy Cerqueda, es va apostar per uns comptes “ajustats i acotats” perquè feia dos anys “iniciàvem un nou viatge i s’havia de llançar a [Eusebi Nomen] la persona que entrava en política”. La quantitat, segons explica, s’ha assumit “a partir de les aportacions anònimes de ciutadans implicats”. En el seu cas, la partida més important se la van endur els anuncis diaris a la premsa per presentar el programa electoral per fascicles. Segons els càlculs de Massa, un 60% es va destinar a les insercions a la premsa escrita i a mitjans exteriors (organismes públics d’investigació); un 20% al programa, cartells electorals i el diari “Andorrana Sobirana”; un 10% a gadgets (escombres i davantals) i el 10% restant, a reunions de poble.

Dos anys abans, ApC havia comptat amb l’assessoria de la prestigiosa firma “Segarra & Terés”, experts consultors que ara col·laboraven a la campanya de DA. En canvi, en aquesta ocasió “els serveis externs contractats no han estat assessors sinó proveïdors per poder dur a terme cadascuna de les peces de la campanya”, explica Massa. Totes elles van ser empreses andorranes. La Directora de campanya, Peggy Cerqueda, que també va ser la número 3 de la candidatura nacional, va tenir sota les seves ordres “una vintena” de persones entre candidats i voluntaris, una xifra sensiblement inferior a l’emprada per PS i DA. Va comptar a més amb els serveis d’Anna Massa que des de l’agència Aymara es va ocupar de les relacions amb els mitjans. Es tracta de recursos gens despreciables però considerablement inferiors als desplegats per les dues grans candidatures, deixant a ApC en tercera posició pel que fa a recolzament econòmic i personal per tirar endavant la campanya. Va quedar en una situació molt mermada en comparació amb la potent maquinària de 2009.

NOTES.

[1] La principal mecenes d’Andorra pel Canvi el 2009 va ser l’empresària andorrana Maria Reig (Rodríguez, 2010) vinculada al sector bancari, a l’indústria tabaquera i a la moda de luxe entre d’altres activitats immobiliàries i inversores a nivell mundial. Se la considera una de les persones més acabalades d’Andorra i segons una edició especial d’El Mundo publicada el 6 de desembre de 2009, disposa d’una de les majors fortunes d’Espanya

[2] Finalment, ApC va declarar davant el Tribunal de Comptes haver gastat 89.414’09 euros a la campanya de 2011 per la qual cosa, la reducció real respecte al 2009 va ser de gairebé 330.000 euros.