VA_Estratègies de publicity

Lozano participa a ‘Els Matins’ de l’ANA.

A diferència de la resta de candidatures nacionals, Verds d’Andorra no disposava d’un equip específic de comunicació encarregat de filtrar i ordenar les relacions amb els mitjans, sinó que aquestes funcions les van assumir els propis integrants de la llista electoral. Durant la precampanya i els primers dies de contesa va ser el cap de campanya, Ricard de la Casa, qui es va encarregar d’enviar per correu electrònic l’agenda d’actes dels següents dies i alguns comunicats oficials. A la meitat de la primera setmana es va incorporar a aquestes tasques Joel Sàmper, número sis de la candidatura. La formació no tenia capacitat per elaborar notes de premsa, enviar fotografies o talls de veu i la seva relació amb els mitjans es va basar en un contacte més improvisat i directe (sobretot a través del telèfon) amb els periodistes que sol·licitaven informació o plantejaven necessitats com ara la participació en tertúlies, entrevistes, etc. Les informacions enviades pel partit no estaven sistematitzades, presentant cada vegada una forma i estructura diferents. L’agenda d’actes no s’enviava diàriament sinó cada dos o tres dies, recollint totes les cites previstes durant aquell període. Tant a l’agenda com als escassos comunicats oficials que va distribuir la formació, el text formava part del cos del correu electrònic, no s’adjuntava en un document encapçalat amb membret de la formació. Això sí, al final del correu electrònic sempre s’identificava l’emissor i un número de mòbil per si era necessari contactar. Així doncs, no es va complir pràcticament cap de les recomanacions de l’experta Montserrat Balas pel que fa a presentació i distribució. Per contra, la disponibilitat dels candidats era pràcticament absoluta a qualsevol hora.

cartell festa verda

Cartell elaborat per a les xarxes socials convidant a la festa verda.

VA va organitzar durant aquests dies diverses rodes de premsa i algunes presentacions sobre el terreny de les seves propostes programàtiques. Per exemple, es va traslladar fins al llac d’Engolasters per donar a conèixer el seu programa sobre energia. A més, la cap de cartell atenia a tots els mitjans després de totes les reunions, visites o trobades que anava mantenint amb diverses organitzacions si hi havia algun mitjà present i interessat. Estava disponible en tot moment per realitzar “canutassos” i contestar telefònicament a les ràdios que no havien pogut desplaçar-se fins al lloc. VA no va fer mítings però sí una festa verda el 24 de març on va convidar a la premsa. Qualsevol dels seus actes estava obert als mitjans.

Notícia que recull l’entrevista a Isabel Lozano a ATV.

L’equip verd va esprémer al màxim la relativa igualtat amb què els mitjans andorrans tracten a tots els partits aspirants, encara que aquests no gaudeixin de representació parlamentària. Així, Isabel Lozano també va ser convidada a participar als quatre debats nacionals que es van celebrar durant la campanya a les ràdios i la televisió pública . El dia 29 de març es van publicar entrevistes en profunditat amb ella als quatre diaris i el dia 21 va acudir al plató d’Andorra Televisió. A més, va ser entrevistada en solitari a Ràdio Valira, AD Ràdio i la Cadena SER. El 24 de març va participar en els esmorzars organitzats per l’agència de notícies ANA. Per altra banda, VA va procurar tenir sempre un representant del partit a totes les tertúlies radiofòniques que es van celebrar en precampanya i la nit electoral. Als quatre periòdics nacionals es van publicar diàriament articles d’opinió signats per membres de la formació.

Missatge de recolzament del moviment ‘European Green Party’

El partit també va comptar amb el suport de destacades figures internacionals del moviment verd. El primer dia, la copresidenta del grup d’Els Verds al Parlament Europeu, Monica Frassoni, va mostrar el seu suport a Verds d’Andorra a través d’un vídeo amb un discurs que la formació andorrana va penjar al seu web. Una de les millors estratègies per captar l’atenció dels mitjans i procurar-se més repercussió social la darrera setmana de campanya, va ser la visita a Andorra de l’ex eurodiputat verd Gerard Honesta (ex vicepresident del Parlament Europeu), amb qui es van reunir i passejar per la Vall del Madriu, un enclavament muntanyenc d’un alt valor ecològic. Dos dies abans del tancament, van rebre un nou suport dels verds catalans, aquesta vegada en forma de visita de Jordi Guillot, el vicepresident d’Iniciativa per Catalunya-Verds, que van ser-hi presents a la seva festa de final de campanya al Pas de la Casa.

Anàlisi d’imatge d’Isabel Lozano Ι Història de Verds d’Andorra

Tornar a “La campanya mínima de Verds d’Andorra” (→)