DA_Eines audiovisuals

La coalició demòcrata va posar en marxa una potent aposta per als continguts audiovisuals durant la campanya ja que a més de l’espot elec­toral, que es va emetre als espais gratuïts de la televisió pública, també va crear diversos vídeos sobre aspectes concrets d’alguns dels seus candi­dats que es van difondre a través de la seva pàgina web i que van circular per Internet mitjançant les xarxes socials. Per a tal fi es va crear un canal propi a YouTube. L’element de continuïtat entre tots aquests vídeos és la música. DA va utilitzar una cançó de biblioteca, lliure de drets d’autor, titulada Take out. Es van decidir per aquesta perquè a més de ser gratuïta resultava una melodia polifònica, amb bon ritme i “color”. “La música evoca la joventut, que és l’essència de la formació,” apunta Sangrà.

ESPOT EN TELEVISIÓ

Espot nacional de Demòcrates per Andorra (generals 2011).

DA va crear un espot nacional de tres minuts i sis versions locals d’un minut cadascuna per a les parròquies. Es van emetre als espais gratuïts cedits per ATV però també van estar disponibles al web durant tota la campanya. En tots ells, es va aprofitar l’oportunitat de mostrar els candidats en viu, introduint elements simbòlics i trasmetent més valors que idees. Són bàsicament persuasius, com correspon a aquest gènere, oferint un missatge directe i emotiu ple d’imatges afables i rialleres dels protagonistes, d’indrets comuns als escenaris i d’imatges emblemàtiques per als ciutadans. D’aquí l’escassa presència del discurs parlat. Els polítics només reciten algunes frases tipus eslògan que animen a la unitat i l’optimisme, mentre s’amaneix amb imatges dinàmiques de zones simbòliques de cada parròquia. L’estructura és calcada en els sis casos: frases breus dels dos caps de llista (idèntiques en tots els espots) que s’alternen amb imatges dels cinc candidats somrient ubicats en alguna plaça o lloc popular de la localitat i amb plànols emblemàtics de la mateixa. Arrenquen i finalitzen amb una capçalera que inclou el logotip de DA i l’eslògan. La sintonia del partit sona de fons en tot moment.

Espot territorial de DA per a La Massana (generals 2011).

Veure tots els espots territorials (→)

Pel que fa al vídeo electoral nacional crida l’atenció la llarga durada (2:54 minuts). Trenca les regles bàsiques de brevetat, senzillesa, transmissió de poques idees i emotivitat que recomanen tots els experts per a aquest gènere. Encara que no del tot. Més aviat algunes de les funcions tradicionals de l’espot, com el seu simbolisme i persuasió psicològica, queden relegades a un segon plànol ja que no s’obliden aquestes característiques per complet. Tot i així, l’espot conté massa informació per ser atractiu visualment. Sembla voler convèncer amb arguments i això ancora i reprimeix el seu poder audiovisual. Podem diferenciar clarament tres parts a la seva estructura:

  1. Juntament amb una melodia instrumental parsimoniosa, el vídeo arrenca amb totals de ciutadans anònims de diverses edats i sexes realitzant una crida a la unió, a què els polítics “toquin de peus a terra” i a la necessitat de caminar units cap a un futur millor, una idea que queda reforçada simbòlicament pels plànols intercalats d’uns peus –després sabrem que són d’Antoni Martí– passejant sobre un terra qualsevol.
  2. Després de 25 segons d’expectació entra la sintonia de campanya i es precipita el ritme de les imatges mostrant per primera vegada al líder Antoni Martí mentre passeja pels carrers i conversa alegrement amb tot tipus de ciutadans. Aquesta secció adquireix més dinamisme per la velocitat del muntatge i per la música de fons que l’acompanya. També aquí s’intercalen totals però aquesta vegada dels sis últims candidats de la llista nacional, identificats amb nom i cognom. Amb frases curtes es dediquen a recolzar explícitament Martí, presentant-lo com la persona més adequada per governar Andorra. Aquesta tirallonga es tanca amb una declaració del propi Martí mirant fixament a càmera, on advoca per la unió dels ciutadans per tal d’aconseguir un país millor. A partir d’aleshores, l’espot dedicarà uns segons a combinar totals del líder amb recursos55 d’indrets emblemàtics de totes les parròquies (parcs, esglèsies romàniques, places, muntanyes, pistes d’esquí, llacs… ) i donarà pas a la resta dels membres de la llista nacional referint-se a punts concrets del programa (finances públiques, nou model econòmic, model administratiu, l’homologació amb la UE, etc.). Tots pronuncien frases curtes però són molts i, com hem dit, aporten en conjunt massa informació i de manera molt ràpida per la qual cosa és fàcil crear confusió en l’espectador, que pot perdre l’interès perquè no pot seguir-lo i pot no resultar-li suficientment atractiu per mantenir plenament la seva atenció.
  3. Als 2 minuts i 10 segons d’espot arrenca el seu final. Set candidats nacionals pronuncien l’eslògan de campanya canviant el nom de la parròquia (La Massana ens uneix, Canillo ens uneix, Ordino ens uneix, etc.). Ràpidament tornen a intervenir els tres caps de cartell amb missatges, ara sí, fortament persuasius que apel·len a l’emotivitat de l’elector perquè els votin el 3 d’abril. Tanca el vídeo un plànol curt de Martí dirigint-se a l’espectador. El mira fixament i li diu que el canvi depèn del seu vot. Aquí entra una ràfega de sortida amb el logotip del partit.

Veiem que es tracta d’un espot d’intensitat creixent que combina arguments persuasius i racionals, i que recorre a indrets quotidians per expressar la proximitat al poble. El text oral insisteix en la unió i la capacitat de l’equip demòcrata, mentre que el llenguatge visual potencia la proximitat i naturalitat del candidat mitjançant tres tipus d’imatges: simbòliques (els peus al terra de Martí), populars (trobades de Martí amb ciutadans) i costumbristes (els racons quotidians de cada localitat). Està gravat en diversos dies ja que alguns candidats tenen un fons plujós i uns altres solejat, cosa que provoca grans contrastos de llum a l’espot.

VÍDEOS ELECTORALS

Perfil d’Antoni Martí projectat durant els mítings i distribuït a les xarxes socials.

Veure tots els vídeos amb els perfils dels candidats (→)

En primer lloc destaca una sèrie d’entrevistes d’uns deu minuts de durada realitzades als tres líders nacionals i a tots els caps de cartell territorials, d’entre un i dos minuts. Aquestes quinze entrevistes complien la funció de donar a conèixer al candidat, el seu programa electoral i la filosofia del partit tot recreant l’estètica dels documentals, un dels formats periodístics més associats a la credibilitat i la veracitat, però dotant-les a més d’un to íntim i familiar que incrementava la sensació de confiança en l’espectador. Tots els vídeos respecten una estructura idèntica en perfecta consonància amb la imatge corporativa de DA. No incorporen veu en off sinó que és el candidat, sobre un fons blanc (lluminós, net i transparent per reforçar la sensació d’honestedat), qui es dirigeix directament al ciutadà mitjançant talls de veu embastats entre sí per uns rètols taronja amb lletres blanques que van presentant els temes tractats en cada ocasió (política, Demòcrates per Andorra, el futur, Andorra, i units per). El polític apareix sempre identificat en un rètol al principi del discurs mentre que el logotip del partit obre i tanca totes les entrevistes juntament amb la sintonia característica i l’eslògan de la campanya.

Seguiment a les candidates d’Andorra la Vella.

En segon lloc, DA va llançar algunes píndoles audiovisuals per tal de construir i reforçar la imatge dels candidats de zones clau com la capital. Les líders d’Andorra la Vella van ser protagonistes d’un vídeo amb aparença de reportatge informatiu en què apareixien amb les seves famílies durant una jornada de campanya. El seguiment d’ambdues començava a casa seva, amb els respectius fills petits, i acabava a la seu electoral preparant els actes del dia. Destacava sobretot la faceta de mares treballadores contemporànies i la seva capacitat de treball i sacrifici en dedicar-se a la política. A més de la intenció de donar-les a conèixer, DA va triar un punt de vista molt personal i humà, amb la rigorosa aparença d’un reportatge informatiu, per crear una gran empatia entre elles i l’espectador. Andorra la Vella era tradicionalment un feu socialdemòcrata així que calia esforçar-se al màxim llançant les aspirants, humanitzant-les i deïficant-les simultàniament mentre es conreaven, de pas, simpaties entre les votants femenines que podien identificar-s’hi.

PRODUCCIÓ PRÒPIA DURANT LA CAMPANYA

Vídeo-resum de la reunió de poble a Escaldes-Engordany.

Veure més vídeos de producció pròpia (→)

D’altra banda, DA va disposar d’un equip de rodatge propi als actes centrals de campanya que es va dedicar a gravar els discursos i recursos dels assistents per posteriorment muntar petites peces de resum, sense veu en off, ambientades únicament amb la sintonia de campanya sonant de fons. Es tractava de breus compactats, d’entre dos i tres minuts, que permetien a qualsevol que no hi hagués assistit poder recuperar el succeït, per exemple, a les reunions de poble. Les imatges mostraven sempre uns candidats eufòrics i plens d’energia rodejats d’un públic entregat i entusiasmat.

SEGUIMENT D’ATV

Exemple de notícia de DA emesa a ATV.

Veure més vídeos del seguiment d’ATV (→)

També es van ocupar de recopilar tot el material que s’anava emetent a la televisió pública i a través de l’agència de notícies ANA. Van realitzar un seguiment diari de tots els seus líders penjant al seu canal de YouTube les notícies de l’informatiu referides al partit i fragments dels debats territorials televisats on van intervenir. També van recuperar imatges de Martí durant l’enganxada de cartells entre d’altres actes.

Anàlisi d’imatge d’Antoni Martí Ι Història de Demòcrates per Andorra

Tornar a «La demolidora campanya demòcrata» (→)