ApC_Eines audiovisuals

Després de la potent campanya audiovisual desplegada el 2009, no es pot dir que ApC mantingués el to ni l’aposta per a aquests continguts. Només va llançar un vídeo electoral, això sí, molt original i cridaner i molt més persuasiu que els de DA i PS. A més, no va disposar de cap equip audiovisual propi que gravés els seus actes i els edités, així que el seu grup de comunicació es va maldar a compensar aquesta carència procurant la màxima repercussió de les notícies aparegudes a la televisió pública a través de la xarxa. D’aquesta manera, va realitzar un seguiment de les emissions a ATV durant la campanya i va anar penjant els vídeos al seu canal de You­Tube, a més de difondre enllaços a través de les xarxes socials. En qualsevol cas, aquests arxius no van superar la desena en tota la contesa. Pel que fa a les falques radiofòniques, ApC no va pagar publicitat a les emissores privades utilitzant únicament els espais gratuïts de RNA. La pedra angular de l’estratègia audiovisual d’aquest partit, doncs, la va constituir l’espot nacional de campanya.

ESPOT EN TELEVISIÓ

Amb tres minuts de durada és un dels vídeos més curts de les quatre candidatures i un dels més simbòlics. El leitmotiv és que ApC dóna la cara per als ciutadans i per expressar-ho visualment totes les persones que hi apareixen oculten el seu rostre sota una fotografia d’Eusebi Nomen a mode de màscara, igual que al cartell electoral. Així es reforça la figura del líder mentre es dóna a entendre que és ell qui de veritat representa i dóna veu als votants anònims. Aquests intervenen en nombroses ocasions durant el vídeo per deixar patent el malestar social amb la situació econòmica a través de comentaris breus i quotidians, molt fàcilment identificables amb qualsevol veí andorrà. Es busca una gran varietat d’edats a les intervencions, tot i que no se’ls veu la cara van caracteritzats com a obrers, noies joves, avis, homes de negocis, adolescents, etc.

Espot nacional d’Andorra pel Canvi (generals 2011).

L’espot consisteix en l’alternança de declaracions de Nomen amb imatges de ciutadans en situacions quotidianes en funció del seu grup social o d’edat (esperant l’autobús, fent cua, prenent alguna cosa a un bar, esquiant, descansant a un parc, pagant el parquímetre…). Tots miren de front a la càmera. La peculiaritat és que cadascú incideix, amb la cara oculta, en un aspecte concret de la vida andorrana com ara la manca de feina, la crisi de la construcció o la incertesa sobre les pensions en un llenguatge senzill, directe i molt pràctic, eminentment persuasiu. Una noia assegura que a la seva feina nota que cada vegada són menys, un obrer es queixa del batibull de la construcció, una àvia tem per la seva jubilació… Tot això muntat rítmicament al so d’una música enganxosa que sona de fons. Prové d’una llibreria de títols lliures de drets d’autor que, segons Peggy Cerqueda, buscava “reflectir informalitat i modernitat sense deixar de ser constructiva”.

Els plànols estan molt cuidats estèticament. Composen els personatges sobre fons populars fàcilment recognoscibles i molt atractius visualment. La imatge ens presenta a persones del carrer que es queixen de la situació, per tal que Nomen assumeixi a continuació la seva personalitat (fins i tot, desdoblegant-se a sí mateix i apareixent al darrere de la seva pròpia màscara) i expressi els seus compromisos amb tots ells. El vídeo alterna les declaracions dels ciutadans-màscara i les de Nomen fent-les respirar mitjançant imatges de recurs metafòriques. Es poden distingir diverses parts:

  1. Atur i dèficit dels comptes públics. S’alternen una noia jove, un obrer i una dona gran. El líder apareix per primera vegada als 22 segons i està retolat. Es dirigeix directament al públic mirant a càmera i tutejant-lo. Els recorda que durant dos anys ha donat la cara per ells i que vol continuar fent-ho amb independència. Primer cartell que esquitxa l’espot reforçant el missatge visual i oral sota el lema “Donarem la cara”, escrit en la mateixa tipografia i colors corporatius d’ApC.
  2. Transparència pública i rebuig als impostos indirectes. Parla una parella de joves esquiadors i un executiu. Segon cartell amb fons blanc i lletres corporatives: “És l’hora de les solucions”. Noves declaracions de Nomen reafirmant oralment el missatge visual, diu que és l’hora de les solucions per a les pimes i el crèdit bancari.
  3. Amiguisme als llocs de treball públic i fugida de cervells. Intervenen dues noies adolescents queixant-se de la manca de treball. Nomen ofereix solucions per als ciutadans que desitgen polítics honestos i treballadors. Un metge demana mesures perquè els més preparats no hagin de marxar del país. Nomen torna a oferir solucions. Una mare amb un cotxet de bebè es preocupa pel futur del seu fill. Nomen respon que ell també està cansat de les corrupteles dels altres partits. Nova bateria d’imatges de ciutadans amb màscara.
  4. Apareix el tercer cartell al minut 2, en aquest cas es mostra el logotip d’ApC. S’accelera el ritme de les imatges i de les intervencions de Nomen, més curtes i freqüents. Primer llança una breu sèrie de compromisos que es contraposen a totes les queixes formulades fins ara: som garantia d’honestedat, donarem oxigen a l’economia, seguirem sent la teva veu. Pronuncia l’eslògan de campanya (“És l’hora de les solucions”). Trenta segons abans d’acabar l’espot apareixen les cares en primer plànol de la resta de candidats de la llista nacional, molt somrients i mirant fixament a càmera. S’alternen amb aparicions de Nomen on apel·la a la consciència del votant (“Tu decideixes si vols impuls i control o que el pastís se’l segueixin menjant els de sempre”). El clímax de l’espot s’assoleix a manca de vint segons pel final, quan el líder apareix rodejat de tot el seu equip i recorda que és necessària una veu independent al Consell General i demana el vot per Eusebi Nomen i el seu partit. L’espot es tanca amb un últim cartell on es llegeix “vota ApC” amb el logotip del partit en mida gran i sobre un fons blanc.
SEGUIMENT D’ATV

Exemple de notícia emesa a ATV.

Veure més vídeos del seguiment a ATV (→)

L’equip de comunicación d’Andorra pel Canvi també va estar pendent de les notícies emeses a Andorra Televisió i va dedicar una part del seu esforç a grabar els informatius i distribuir, a través del seu canal de You Tube, els vídeos referents a la candidatura durant tota la campanya.

Anàlisi d’imatge d’Eusebi Nomen Ι Història d’Andorra pel Canvi

Tornar a «L’anada a menys» campanya d’ApC (→)