PS_Eines 2.0

twiter bartumeu

Imatge de capçalera del Twitter de Jaume Bartumeu (capturada el 20-03-11).

Veure tots els Tweets publicats al perfil de Bartumeu durant la campanya (→)

L’equip de Jaume Bartumeu va ser el primer a instigar la moda de les noves tecnologies durant la campana electoral de 2009. En la seva breu etapa de Govern va mantenir els canals oberts i els va reprendre amb interès durant la contesa de 2011. Va comptar amb perfils a les principals xarxes socials (Facebook, Twitter, Flikr i YouTube) però, a més, va ser l’única de les quatre candidatures que va disposar d’un web diferent per al candidat i un altre per al partit, a més de comptes independents a Facebook i Twitter per a Bartumeu i el PS. Per contra, no vol dir que s’utilitzessin igual d’activament. De fet, els perfils socials associats al candidat es van relaxar absolutament mentre que es van mobilitzar molt més els del partit. Bartumeu només va tuitejar dos comentaris durant els tretze dies que va durar la campanya mentre que el PS ho va fer en 111 ocasions, una xifra considerable comparada amb l’activitat política fora de campanya però que suposa menys de la meitat dels tuits que van realitzar Democràtes per Andorra o Verds d’Andorra al mateix període.

twiter PSImatge de capçalera del Twitter del PS (capturada el 20-03-11).

Veure tots els Tweets escrits al perfil del PS durant la campanya (→)

La majoria de comentaris es van dedicar a recordar els actes de campanya del dia i a rebotar titulars amb enllaços a notes de premsa o notícies dels diaris digitals, sense aportar un plus de qualitat o informacions més quotidianes de campanya. Pel que fa a l’ús de Facebook, l’activitat es va concentrar al perfil del PS emprant-lo com un mitjà de comunicació tradicional, penjant notes de premsa en format pdf i enllaços als diaris digitals, però sense incentivar una autèntica reciprocitat amb els internautes seguidors. El mur de Facebook es va convertir en un aparador que va reproduir els mateixos continguts que es penjaven a la pàgina web. Ambdues xarxes es van concebir com un suport tradicional ancorat en la comunicació de masses i només secundàriament es va procurar certa interactivitat. Mentrestant, en Flikr es van crear galeries d’imatges diàriament amb els actes del candidat i del partit i al canal de YouTube es van pujar tots els vídeos emesos a ATV relacionats amb el PS, a més dels espots electorals i de material gravat ex professo per l’equip d’audiovisuals.

Captura de pantalla del Facebook del candidat i del partit (04-08-13).

Les pàgines web del candidat i del partit van seguir una estratègia conjunta en la qual una complementava l’altra. Estaven interconnectades, compartien estructura, aparença visual i algunes eines com el calendari interactiu. Les dues s’actualitzaven diariàment però la de Bartumeu ho va fer més sovint. L’estructura d’hipertext permet albergar una enorme quantitat de documents multimèdia a aquests llocs. El portal corporatiu de la formació va actuar com a paraigües global de l’activitat del partit, destacant especialment els continguts de campanya i redireccionant a la pàgina del candidat. En aquesta, se suportava tota la informació referent a la campanya: notes de premsa i comunicats, fotografies, vídeos d’actes celebrats, resums de premsa, programa electoral, calendari d’activitats, biografia de Bartumeu, etc. Es va concebir a l’estil dels webs de la majoria de partits del nord d’Europa, on acostumen a potenciar-se els continguts relacionats amb els valors i ideals del partit, la seva història, el programa electoral complet i la biografia del candidat. Aquí es poden trobar tots aquests elements repartits entre les dues pàgines web, a més d’un extens arxiu de notes de premsa, intervencions públiques i imatges agrupades per dates i temes.

captura web bartumeu

Captura de pantalla del web del candidat, Jaume Bartumeu  (04-08-13).

Les dues van funcionar amb una vocació comunicativa primordialment massiva (un emissor, molts receptors), oblidant potenciar les eines interpersonals. No es va observar en cap de les dues elements de comunicació multipersonal com ara fòrums, xats, weblogs, butlletins, videoconferències, llistes de correu… Les úniques eines per a la comunicació bidireccional amb els ciutadans que es van inclore es trobaven a l’apartat “Participa”, tres senzills formularis per rebre informació de la campanya a través d’sms, per ser voluntaris de la candidatura i per enviar consultes i suggeriments. A les dues portades van estar ben visibles els enllaços a les xarxes socials a les quals pertany, presentant fins i tot una petita finestra que mostrava el Twitter del partit en temps real. El PS va comptar, a més, amb una tercera pàgina amb el nom de la candidatura –Ara Futur– que va albergar els mateixos continguts exactament que la del candidat amb una presentació diferent i que actualmente ha desaparegut.

Com a la majoria de casos que veurem, aquests webs van funcionar durant la campanya com una extensió de la propaganda electoral, vertebrant l’estratègia digital sense convertir-se en un instrument de coordinació interna ni una finestra oberta a la participació activa dels votants. A l’actualitat es mantenen els dos portals, un per recollir l’activitat del partit i l’altre per a la informació parlamentària, tot i que aquesta última segueix allotjada sota l’adreça www.jaumebartumeu.ad.

Anàlisi d’imatge de Jaume Bartumeu Ι Història del Partit Socialdemòcrata

Tornar a «La insuficient campanya del PS» (→)