VA_Eines 2.0

twitter VA

Imatge de capçalera del Twitter de VA (capturada el setembre de 2011).

Veure tots els Tweets publicats al perfil de VA durant la campanya (→)

Aquesta petita formació va realitzar una de les campanyes digitals més interactives de les quatre candidatures, prioritzant les xarxes socials com a eina de participació activa dels ciutadans enfront la tradicional comunicació de masses, tot i que sense olbidar-se’n completament de la seva pàgina web. La cap de llista no disposa de perfils a les xarxes socials però el partit està present a Facebook, Twitter, Flikr i YouTube. Juntament amb Demòcrates per Andorra el Twitter dels verds andorrans va aconseguir més que duplicar les piulades inserides pel PS en aquest suport. Durant els tretze dies de campanya es van escriure 222 comentaris i van guanyar 37 seguidors. Alguns d’ells incloïen enllaços a vídeos de campanya, notícies publicades a diaris digitals o posts al blog del partit però en la seva majoria van consistir en twits originals que tractaven d’animar els ciutadans a interessar-se pel programa de VA, posar-se en contacte amb ells i votar-los. A Facebook es va promocionar molt més la pàgina web corporativa i el blog. Es tractava d’engrescar els internautes a visitar-la per tal d’obtenir informació completa i detallada sobre les seves propostes que d’una altra manera no podrien haver rebut. A més, van obrir un compte a Flikr per penjar les fotografies de tots els actes de campanya i un canal a YouTube on van pujar l’espot electoral i totes les notícies emeses a ATV relacionades amb la candidatura. El més destacat és que Verds d’Andorra va concebre les xarxes socials com un espai de diàleg permanent amb els ciutadans –tot i que els va faltar una estratègia definida que els ajudés a establir una xarxa afí més activa i a organitzar-se internament– amb l’afany que els permetés suplir en part la manca de mitjans per realitzar un porta a porta al carrer. Van posar molt èmfasi en interactuar amb els andorrans.

Captura de pantalla del Facebook del partit i de la candidata (març 2011).

Un element fonamental que va ajudar a canalitzar tota aquesta participació multipersonal va ser el bloc del partit, allotjat al web institucional i titulat “Espai obert 2.0: el bloc dels verds”. Van ser els únics en disposar-ne d’un durant la campanya, encara que ja l’utilitzaven prèviament. Aquí es van penjar diàriament articles d’opinió publicats a la premsa o escrits ad hoc per al bloc, permetent que els lectors fessin comentaris i valoracions que també es contestaven. A banda dels posts es pot trobar informació bàsica sobre el partit com ara les seves principals reivindicacions o fotografies dels candidats. El principal problema d’aquesta eina és l’estructura caòtica de la seva presentació. Resulta complicat trobar continguts antics que hagin desaparegut de la pàgina principal. A més, es van incloure molts enllaços trencats.

web VA

Captura de pantalla del web del partit (març 2011).

Per últim, la pàgina web es va concebre a l’estil europeu prioritzant l’exposició de valors, objectius bàsics del partit, el programa electoral i la informació sobre les seves propostes. En un apartat destacat es podia consultar el programa electoral complet en format digital. A diferència de la resta, VA no va destacar massa la seva agenda d’activitats, tot i que sí que va donar compte posteriorment de les trobades mantingudes pels candidats a través de referències periodístiques. També incloïa fotografies de tots els candidats i informació completa sobre les diverses seccions en què s’estructura la formació. El portal es va actualitzar diàriament amb articles d’opinió, resums de premsa i el desenvolupament de les propostes programàtiques que van anar presentant davant els mitjans de comunicació. Es va concebre com un gran aparador de les seves activitats un cop realitzades, entenent-lo com un mitjà de comunicació de masses a l’estil tradicional (un emissor, molts receptors). Tanmateix, tot això perdia força i atractiu per culpa de l’escàs caràcter visual de la portada (les fotografies i vídeos es van reservar per a l’interior dels posts) i d’una organització desunida. De tots els webs analitzats, aquest va ser el de menor contingut multimèdia i el que presentava un disseny menys atractiu, malgrat els colors i les crides d’atenció gràfiques.

Anàlisi d’imatge d’Isabel Lozano Ι Història de Verds d’Andorra

Tornar a «La campanya mínima de Verds d’Andorra» (→)